Vorming/workshop: leer – en denkgedrag ontrafeld

Hoe kan je als leerkracht, ondersteuner, therapeut, zorgverlener, … bijdragen aan het stimuleren, kneden en ontwikkelen van denkvaardigheden bij een kind?

Waarom verloopt het leerproces van sommige kinderen moeizaam?

Hoe kan ik bij een kind(eren) werken rond minder impulsief zijn, het geheugen trainen, gedragsregulatie, … Hoe zit het nu eigenlijk met ‘plannen’?  Moet mijn kind/leerling reeds kunnen ‘plannen’ op een leeftijd van 11/12 jaar?

Wat mag u verwachten?

  • Inzicht krijgen in hoe kinderen komen tot leren en waarom het leerproces bij sommige kinderen vertraagd verloopt.

  • Waar bevindt het leren zich bij een kind? We bekijken het kinderbrein van naderbij.

  • We onderzoeken leeruitdagingen volgens het model van ‘ diep leren in de leerkuil’. Leren doet soms pijn, het haalt je uit je comfortzone. Via de leerkuil leren kinderen hun eigen leerproces begrijpen.

  • Kennismaking cognitieve functies en met de 12 denkvaardigheden van DeDenkDoos die het kind nodig heeft in het lager onderwijs (waarnemen – niet impulsief zijn – ruimtelijke relaties leggen – taalvaardigheid – informatie selecteren en elimineren…)

  • Actief aan de slag gaan met denkstimulerende materialen individueel, in kleine groepjes of met de ganse groep; dit om de technieken en materialen onmiddellijk te kunnen inzetten in de klas, tijdens therapieën of thuis.

  • Nagaan hoe en waar we deze denkstimulerende materialen en technieken gaan inzetten om het denk- en leerproces bij kinderen te bevorderen = transfers maken

  • Reflecteren over onze eigen rol als leerkracht, zorgverlener, therapeut, ouder, … binnen het kader van denk- en leerstimulatie

  • Tijdens de vorming wordt voldoende tijd voorzien voor eigen inbreng en ervaringen.

De vorming wordt doorspekt door tal van praktische voorbeelden en veel denkstimulerende materialen

Voor wie?

  • Leerkrachten 3de kleuterklas en 1ste en 2de en 3de graad lager onderwijs
  • Leerkrachten buitengewoon onderwijs
  • Zorgcoördinatoren
  • Ondersteuners uit het buitengewoon onderwijs
  • Gok-leerkrachten
  • Logopedisten
  • Ouders
  • Zorgverleners

Inbegrepen:

 

  • 3 denkstimulerende spelmaterialen in de vorm van downloads die u zelf kan uitkiezen zodat u de volgende dag al aan de slag kan.
  • Syllabus ( wordt enkele dagen voor aanvang van de workshop digitaal opgestuurd )
  • Nascholingsattest
  • Koffie en thee bij aankomst en tijdens de pauze om 10u30.

Praktische info

  • Prijs: 100 euro per persoon
  • Max 8 deelnemers
  • Adres: Gildenhuis Beveren vergaderruimte Hout – Ciamberlanidreef 92 – 9120 Beveren
  • Grote parking met parkeerschijf aan het Gildenhuis  – 10 minuten gaan van het treinstation
  • Tal van (broodjes)zaken en eetgelegenheden in de nabijheid

Data:

 * 12 oktober 2021 van 9u00 tot 15u00. ( volzet )

* 08 februari 2022 van 9u00 tot 15u00. ( 8 plaatsen beschikbaar)

Wat vonden anderen van deze vorming?

Ik vond het super leuk en heel inspirerend. Ik kan hier onmiddellijk met aan de slag in mijn klas. ( Juf Cécile 2de leerjaar )

Echt TOP! Deze vorming overtrof al mijn verwachtingen. ( Zorgleerkracht 3de graad lager onderwijs school in Limburg )

De workshop werd met heel veel enthousiasme gebracht. Deze materie zou moeten opgenomen worden in de lerarenopleiding.Juf 3de leerjaar in Belsele )

Wat een zeer fijne en interessante bijscholing! Ik vertrek met heel veel nieuwe inzichten naar huis! ( Anja Coun directie VBS De Bolster )

Voor verdere informatie of om in te schrijven kan u mij steeds een mailtje sturen. U vindt mijn mailadres hier onderdaan deze pagina