2 daagse vorming/workshop: executieve functies bij kinderen 
Denk even na voor je iets zegt of doet! Zo’n soort oefening hebben we al eens gemaakt, wie weet nog hoe dat ging? Het zwemmen gaat morgen niet door want we mogen in plaats van de andere klas naar de kinderboerderij! Morgen ga je eerst naar oma, je blijft daar eten en daarna brengt opa je onmiddellijk naar de dansles waar ik je zal ophalen! …

Dagdagelijkse situaties op school of thuis, waar wij van kinderen verwachten dat zij hun executieve functies juist gaan inzetten. Maar zeker niet vanzelfsprekend voor heel wat kinderen.

Wat zijn deze executieve functies en hoe kan ik ze herkennen, stimuleren en ontwikkelen bij kinderen?
Allemaal vragen die we tijdens deze nascholing/workshop nader bekijken.

Wat mag u verwachten?
  • Dag 1:
    • Wat zijn executieve functies?
    • Waarom zijn executieve functies zo belangrijk?
    •  Executieve functies zijn hoge denkprocessen, hoe werken we rond executieve functies bij jonge kinderen?
    • We bekijken het classificatie systeem van 11 executieve functies van Peg Dawson en Richard Guare. Deze executieve functies worden wereldwijd gebruikt.
    • Executieve functies bevinden zich in onze hersenen. Hoe en vanaf welke leeftijd beginnen executieve functies zich te ontwikkelen?
    • Executieve functies in relatie met lagere denkprocessen ( lagere cognitieve functies )
    • We gaan praktisch aan de slag met 4 executieve functies ( plannen – organiseren – emotieregulatie – cognitieve flexibiliteit)
    • De theorie wordt doorspekt met tal van praktische voorbeelden en spel- en denkmaterialen
  • Dag 2:
    • We starten met het reflecteren op de acties die elk van jullie gedaan hebben op kind- leerkracht- en/of schoolniveau.
    • We gaan praktisch aan de slag met 7 executieve functies ( werkgeheugen – inhibitie – doelgericht gedrag – taakinitiatie – volgehouden aandacht – time management –metacognitie )
    • We bekijken externe factoren die executieve functies positief en negatief beïnvloeden
    • We bekijken hoe executieve functies elkaar beïnvloeden.
    • Executieve functies in relatie met kinderen met een diagnose ASS
Voor wie?
  • Kleuterleid(st)ers ( 3de kleuterklas ) en leerkrachten lager onderwijs
  • Leerkrachten buitengewoon onderwijs
  • Zorgcoördinatoren
  • Ondersteuners uit het buitengewoon onderwijs
  • Gok-leerkrachten
  • Logopedisten
  • Ouders
  • Zorgverleners
  • Opvoeders
Inbegrepen:
  • Syllabus ( wordt enkele dagen voor aanvang van de workshop digitaal opgestuurd )
  • Goodie Bag met spelletjes twv 60 euro. Zo kan u onmiddellijk na de eerste vormingsdag aan de slag.
  • Nascholingsattest
  • Koffie en thee bij aankomst en tijdens de pauze om 10u30.
Praktische info
    • Prijs: 185 euro per persoon
    • Max 8 deelnemers, de vorming gaat door wanneer er 4 deelnemers zijn ingeschreven
    • Adres: Gildenhuis Beveren vergaderruimte Hout – Ciamberlanidreef 92 – 9120 Beveren
  •  Grote parking met parkeerschijf aan het Gildenhuis  – 10 minuten wandelen van het treinstation
  • Tal van (broodjes)zaken en eetgelegenheden in de nabijheid.

schooljaar 2024-2025 data van de vorming:                                                            ( volzet )

  • dag 1: 26 november 2024 van 9u00 tot 12u00
  • dag 2: 4 februari 2025 van 9u00 tot 12u00   
  • Wat vonden anderen van de vorming/workshop?

Ik vond dat je de theorie op een zeer begrijpbare manier uitlegde, doorspekt met concrete voorbeelden en doe-momenten ( Juf Mija, 4de leerjaar )

Fijne interactieve vorming! Veel bruikbare tips en toepassingen ( Juf Kristel, zorgjuf bij kleuters )

Duidelijke uiteenzetting met praktische tips en voorbeelden. Top!! ( Juf Isabelle, 1ste leerjaar )

Zeer duidelijke uitleg om praktisch met het team aan de slag te gaan. ( Juf Lucy, zorgcoördinator )

Voor verdere informatie of om in te schrijven kan u mij steeds een mailtje sturen. U vindt mijn mailadres hier onderdaan deze pagina.