4 daagse vorming/workshop: autistisch denken ontrafeld bij kinderen/jongeren 3 live lesdagen en 1 online lesdagen
Het begrip ‘autisme‘ ( ASS ) heeft zijn weg gevonden binnen ons onderwijs, onze maatschappij, therapieën, begeleidingen, …
Maar wat houdt dit begrip juist in? Hoe ga je praktisch aan de slag met kleuters, lagereschoolkinderen die autistisch denken? Hoe kan je een kind met ASS beter begrijpen en begeleiden? Hoe kan je jouw (onderwijs)stijl beter afstemmen op kinderen met autisme? Hoe reageer je best op woede, agressie? Wat zijn de voornaamste oorzaken van angsten bij kinderen met ASS?
Allemaal vragen die we tijdens deze nascholing/workshop nader bekijken

Waarom een 4-daagse vorming?

Rond Autisme bij kinderen valt veel te vertellen. Zo heb je bepaalde theoretische inzichten nodig om het autisme bij kinderen te begrijpen. Daarnaast heb je praktische tools nodig om zelf aan de slag te gaan binnen de eigen school of praktijk. Deze theoretische inzichten en praktische werkvormen hebben tijd nodig om ‘ te landen’ bij de deelnemers. Het is dan ook op uitdrukkelijke vraag van vorige cursisten dat ik de vorming/workshop spreid over 3 halve dagen. Zo heeft de deelnemer voldoende tijd om zich de theorie en de praktijk eigen te maken en af te toetsen aan de eigen werksituatie en/of thuissituatie. Het online moment geeft de deelnemer de mogelijkheid om de theorie om te zetten naar de eigen praktijk en maatregelen op maat toe te passen.

Wat mag u verwachten gedurende deze 4 dagen?

Dag 1:

  • Wat is autisme? Autisme doorheen de eeuw.
  • Huidige diagnostiek rond autisme. Wanneer krijg je een diagnose ASS?
  • Autisme manifesteert zich in de hersenen. Hoe is het denken van kinderen met ASS verschillend aan het denken van kinderen zonder ASS? En wat zijn hiervan de gevolgen?
  • Kennismaking met de theorie van het ‘ijsberg denken’ en het samen invullen van ‘ het topje van de ijsberg.
  • We bekijken en diepen twee verklaringsmodel van het autistisch denken uit = wat speelt zich af onder de waterspiegel: 1. communicatie en kinderen met autisme en 2. Theory of mind.
  • De theorie wordt doorspekt met tal van praktische voorbeelden en spel- en denkmaterialen. Daarnaast wordt er voldoende tijd voorzien om eigen ervaringen te delen.

Dag 2:

  • Reflecteren over het invullen van ‘ het topje van de ijsberg’ = onze observaties.
  • We koppelen ‘het topje van de ijsberg’ aan de verklaringsmodellen die zich onder de waterspiegel bevinden.
  • We bekijken volgende drie verklaringsmodellen van het autistisch denken: 1. centrale coherentie 2. executieve functies ( organiseren—cognitieve flexibiliteit—plannen—werkgeheugen—emotieregulatie ) en 3 sensorische prikkel verwerking
  • We bekijken de executieve functies van naderbij. Wat zijn executieve functies? Hoe kunnen we executieve functies stimuleren bij kinderen met autisme?
  •  De theorie wordt doorspekt met tal van praktische voorbeelden en spel- en denkmaterialen. Daarnaast wordt er voldoende tijd voorzien om eigen ervaringen te delen. 
  • Opdracht: samen bekijken we de opdracht rond de casusbespreking voor het online moment op dag 3

Dag 3: online moment

  • We bespreken online een casus die jij meebrengt uit je eigen praktijk/klas/thuissituatie/…
  • Je brengt zelf een casus aan van een kleuter/kind/jongere met autisme en stelt een duidelijke zorgvraag
  • samen maken we hypotheses waarom het kind dit gedrag zou kunnen stellen
  • Je krijgt handige tips om uit te proberen in je klas/praktijk/thuissituatie
  • Je leert van de andere casussen die je eventueel op een later moment ook kan gebruiken

 Dag 4:

  • Reflecteren en bespreken van de eigen acties die je gedaan hebt na de online sessie
  • We koppelen ‘het topje van de ijsberg’ aan de verklaringsmodellen die zich onder de waterspiegel bevinden.
  • We bekijken het laatste verklaringsmodellen van het autistisch denken: 1. context blindheid en de laatste nieuwe inzichten rond het voorspellende brein
  • We bespreken de rol van de leerkracht/ouder/opvoeder/ … De omgeving of het netwerk rondom het kind/de jongere

Voor wie?

  • Kleuterleid(st)ers en leerkrachten lager onderwijs
  • Leerkrachten buitengewoon onderwijs
  • Zorgcoördinatoren
  • Ondersteuners uit het buitengewoon onderwijs
  • Gok-leerkrachten
  • Logopedisten
  • Ouders
  • Zorgverleners
  • Opvoeders
  • Auticoachen
  • Mensen die een autisme praktijk willen opstarten
Data:
schooljaar 2023-2024: vorming van 4 dagen 3 live dagen en 1 online momenten

Vorming autistisch denkgedrag bij kinderen (op school)                                                            ( niet beschikbaar )

dag 1 = live: Gildenhuis van Beveren dinsdag 16 januari 2024 van 9u00 tot 12u00

dag 2live Gildenhuis van Beveren dinsdag 20 februari 2024 van 9u00 tot 12u00

dag 3 = online maandag 4 maart 2024 van 19u00 tot 21u00

dag 4 = live Gildenhuis van Beveren dinsdag 23 april 2024 van 9u00 tot 12u00

Wat vonden anderen van deze vorming/workshop?

De inhoud van de vorming overtreft mijn verwachtingen. Leerkracht 1ste leerjaar

Ik heb veel bijgeleerd over het gedrag van een kind met ASS. Zorgcoördinator 2de graad lager onderwijs.

Zeer duidelijke theoretische uitleg. Die heb je echt nodig om een kind met autisme te begrijpen. Kleuterjuf 3de kleuterklas.

Voor verdere informatie of om in te schrijven kan u mij steeds een mailtje sturen. U vindt mijn mailadres hier onderdaan deze pagina.

Inbegrepen :
  • Syllabus ( wordt enkele dagen voor aanvang van de workshop digitaal opgestuurd )
  • Goodie bag met materialen twv 50 euro. Zo kan u onmiddellijk na de eerste vormingsdag aan de slag met de materialen die we gezien hebben tijdens de vormingsdagen.
  • Nascholingsattest
  • Koffie en thee bij aankomst en tijdens de pauze om 10u30.
Praktische info
  • Prijs: 295 euro per persoon
  • Max 6 deelnemers; de vorming gaat door wanneer er 4 deelnemers zijn ingeschreven
  • Adres: Gildenhuis Beveren vergaderruimte Hout – Ciamberlanidreef 92 – 9120 Beveren – (grote parking met parkeerschijf aan het Gildenhuis  – 10 minuten wandelen van het treinstation
  • Tal van (broodjes)zaken en eetgelegenheden in de nabijheid.