3 daagse vorming/workshop: autistisch denken ontrafeld

Het begrip ‘autisme‘ ( ASS ) heeft zijn weg gevonden binnen ons onderwijs, onze maatschappij, therapieën, begeleidingen, …
Maar wat houdt dit begrip juist? Hoe ga je praktisch aan de slag met kleuters, lagereschoolkinderen die autistisch denken? Hoe kan je een kind met ASS beter begrijpen en begeleiden? Hoe kan je jouw (onderwijs)stijl beter afstemmen op kinderen met autisme? Hoe reageer je best op woede, agressie? Wat zijn de voornaamste oorzaken van angsten bij kinderen met ASS?
Allemaal vragen die we tijdens deze nascholing/workshop nader bekijken

Waarom een 3-daagse vorming?

Rond Autisme bij kinderen valt veel te vertellen. Zo heb je bepaalde theoretische inzichten nodig om het autisme bij kinderen te begrijpen. Daarnaast heb je praktische tools nodig om zelf aan de slag te gaan binnen de eigen school of praktijk. Deze theoretische inzichten en praktische werkvormen hebben tijd nodig om ‘ te landen’ bij de deelnemers. Het is dan ook op uitdrukkelijke vraag van vorige cursisten dat ik de vorming/workshop spreid over 3 halve dagen. Zo heeft de deelnemer voldoende tijd om zich de theorie en de praktijk eigen te maken en af te toetsen aan de eigen werksituatie en/of thuissituatie.

Wat mag u verwachten gedurende deze 3 dagen?

Dag 1:

  • Wat is autisme? Autisme doorheen de eeuw.
  • Hoe kan ik autisme herkennen?
  • Wat gebeurt er in de hersenen van een kind met ASS?
  • Gevolgen van het autistisch denken met betrekking tot het leren (in de klas).
  • Kennismaking met de theorie van het ‘ijsberg denken’ en het samen invullen van ‘ het topje van de ijsberg.’
  • Eerste verklaringsmodel = wat speelt zich af onder de waterspiegel:
             • Centrale coherentie
  • De theorie wordt doorspekt met tal van praktische voorbeelden en spel- en denkmaterialen. Daarnaast wordt er voldoende tijd voorzien om eigen ervaringen te delen. 
  • Taak: observaties invullen in het ‘ observatiedocument ‘ van DeDenkDoos en koppelen aan de kenmerken van ASS volgens DSM 5

Dag 2:

  • Reflecteren over het invullen van ‘ het topje van de ijsberg’ = onze observaties.
  • We koppelen ‘het topje van de ijsberg’ aan de verklaringsmodellen die zich onder de waterspiegel bevinden.
  • Kennismaking met de volgende 3 verklaringsmodellen = wat speelt zich af onder de waterspiegel: 
             • Zintuiglijke waarneming
             • Sociale interactie en communicatie
             • Executieve functies (De deelnemers ontvangen gratis de spelmaterialen rond executieve functies die tijdens de vorming worden aangeboden)
  • De theorie wordt doorspekt met tal van praktische voorbeelden en spel- en denkmaterialen. Daarnaast wordt er voldoende tijd voorzien om eigen ervaringen te delen. 
  • Taak: observaties linken aan de reeds besproken verklaringsmodellen in het ‘ observatiedocument ‘ van DeDenkDoos en 2 acties ondernemen om het kind met ASS te versterken. 

Dag 3:

  • Reflecteren over het invullen van de ijsberg’ en de 2 acties die werden gedaan.
  • We koppelen ‘het topje van de ijsberg’ aan de verklaringsmodellen die zich onder de waterspiegel bevinden.
  • Kennismaking met de laatste 2 verklaringsmodellen = wat speelt zich af onder de waterspiegel:
             • Theory of mind
             • Context blindheid
  • Straffen en belonen bij kinderen met ASS.

Voor wie?

  • Kleuterleid(st)ers en leerkrachten lager onderwijs
  • Leerkrachten buitengewoon onderwijs
  • Zorgcoördinatoren
  • Ondersteuners uit het buitengewoon onderwijs
  • Gok-leerkrachten
  • Logopedisten
  • Ouders
  • Zorgverleners
  • Opvoeders

Inbegrepen :

  • Syllabus ( wordt enkele dagen voor aanvang van de workshop digitaal opgestuurd )
  • Denkmaterialen om executieve functies bij kinderen te stimuleren
  • Nascholingsattest
  • Koffie en thee bij aankomst en tijdens de pauze om 10u30.

Praktische info

  • Prijs: 189 euro per persoon
  • Max 6 deelnemers 
  • Adres: Gildenhuis Beveren – Ciamberlanidreef 84 – 9120 Beveren – (grote parking met parkeerschijf aan het Gildenhuis  – 10 minuten gaan van het treinstation)
  • Tal van (broodjes)zaken en eetgelegenheden in de nabijheid.

Data:

  •   2 maart 2021 van 9u00 tot 15u00/ dag 1 ♦ 27 april 2021 van 9u00 tot 12u00/ dag 2 ( volzet, u kan niet langer inschrijven voor deze data )
  •   ♦  28 september 2021 van 9u00 tot 12u00/ dag 1  ♦ 23 november 2021 van 9u00 tot 12u00/ dag 2  ♦ 19 januari 2022 van 9u00 tot 12u00/ dag 3

De inschrijvingen zijn reeds gestart        ( 6 plaatsen vrij )

 

Voor verdere informatie of om in te schrijven klik onderaan; en u kan een mailtje versturen.